onsdag, november 02, 2005

ola & per

jag har blivit så sjukt nostalgisk över åttiotalsserierna med per dunsö & ola ström. först toffelhjältarna och och sen solstollarna. toffelhjältarna första omgången minns jag väldigt lite av. min mormor hade lite grand inspelat. solstollarna minns jag lite mer av, ett avsnitt eller så kanske. säsong två däremot, där föll allting på plats, både toffelhjältarna och solstollarna eftersom vi hade det inspelat när jag var liten. det var en riktig nostalgitripp att läsa episodguiden över de serierna. och förbannar att jag inte har kvar banden. känns som att det inte är så väldigt många som kommer ihåg dem. men solstollarna spelades faktiskt in på ribban här i malmö. sen kom ju de andra progammen också. cozmoz om de två utomjordingarna som spelades in i kungsparken och på petriskolan. och yezp eller vad det hette, det där morgonprogrammet. jag vann en tävling där en gång, en tröja och nånting till för att jag ritade en bild på en kamel (eller var det dromedar, jag minns inte). tanken har slagit mig att jag kanske vann för att jag hade mina connections med per dunsö när jag var liten. min mormor bodde granne med hans familj och jag brukade leka med john dunsö. han är ett par år yngre än jag. och jag gick i förskola med lisa dunsö, hans dotter som är ett år äldre än jag. och jag var på barnkalas hos dunsös en gång också när jag var liten. det är lite coolt. fast sen flyttade dom till blekinge. ola ström som spelade bland annat knegoff och den legendariska sekreteraren ullabella från ungern brukar jag se titt som tätt när jag går på coop forum stadion och handlar. det tycker jag är lite tufft. man har ju sina connections i branschen så att säga. nej men skämt åsido. jag vill ha de serierna på band. allra helst dom första säsongerna. eller allihopa. jag vill se dom igen. det är ju fan barndomsminnen. tänk att det ändå gått så jävla lång tid. ack ja. man börjar bli gammal helt enkelt.