torsdag, oktober 20, 2005

reglerteknik

frt010. skrev jag idag. 14-17. eller ja. kunde suttit ända till klockan sju men jag orkade inte och dessutom satt min ängel och väntade på mig. finaste satt två timmar nere i matteanxet och väntade medan jag svettades över linjära system, laplacetransformer, linearisering av olinjära diff. ekvationer, nyquistkurvor, tillståndsåterkoppling, kalmanfilter och annat trevligt. det kändes när jag fick tentan som att fan, jag hade tur, det här kan jag nog klara. och jag löste de flesta uppgifterna och har jag tur klarar jag tolv poäng och blir godkänd. annars känns det jävligt surt när jag slet så. usch. det var jobbigt. och nervositeten var jävligt påtaglig när jag satt och väntade på att det skulle bli dags. som tur var ringde ängeln och det gav lite tröst och lugnade. och sen satt hon där nere och väntade på mig när jag kom ner. trött och sliten. men som sagt. jag får väl se hur det går.
födelsedag i lördags. som om jag orkar dra upp det igen. 23-årsdag. och jag undrar vem jag var. fick en matberedare av morsan. med elvisp och lite annat smått och gott. farsan hade köpt en modellbil i skala 1:18, inte skala 3:1. en röd amazon. så nu har jag en pv och en amazon stående i hyllan. eller ja. volvo p121 som den fick heta överallt utom i sverige eftersom dom jävla klåparna på tyska mopedmanufakteuren kreidler redan tagit patent på amazon som modellnamn. amazon heter den och kommer alltid göra och det är en vacker bil. synd att farsan inte har kvar sin gröna (eller british racing green som var den korrekta benämningen) med trimmad 142 gl motor (r-kam iställer för k-kam) och 144 hästar. det var jävligt skoj när vi var uppe i 140 på föreningsgatan och utmanade en opel senator. eller på väg upp för hallandsåsens branta sida, söderut alltså. vi låg i 130 i brant uppförsbacke. farsan trampar på gasen och bilen axxar. det var grymt. aja. det var tider det. själv vill jag ha en v50r. eller v70r. den måste vara grymt snabb. och så måste det vara volvo. det går inte att köra nåt annat. speciellt inte galf och sånt skit.
nej. nu ska jag se på daylight med mica och vila lite. imorgon ska jag passa på och njuta av min ledighet. på måndag får jag försöka tvinga mig själv att ta itu med att plugga/repetera matematisk statistik. ska skriva den i december. och kanske regleren igen om det sket sig nu idag. nåväl. all those memories will be lost in time. like tears in the rain. time to die