måndag, november 21, 2005

rena skämtet

rena skämtet. nåt annat kan man inte säga om den så kallade jobbsökarkursen jag ska gå på af under två veckor nu. 1-1.5 timmar per dag, resten är för eget arbete, det vill säga söka jobb, praktik eller göra hemuppgifter. i mitt fall innebär det att ägna tid åt att plugga. tre dagar eller nåt sånt är det eget arbete hela dagen. och det är jävligt skönt. inte det fängelset som man sätter folk i på auc. varför i helvete denna kontroll. och alla dessa meningslösa åtgärder. varför kan inte jag också ha det lika bra som harri och de andra i det svenska musikundret som har a-kassan att tacka för sina framgångar. det borde räcka med att söka lite jobb då och då för att få bidrag. det kostar dessutom pengar att kontrolla folk på ett sådant öststatsmässigt vis som nu (och som blir värre i den borgerliga alliansens förslag där man ska tvingas redovisa två jobb per vecka eller nåt som man sökt). man kommer inte till rätta med att övervaka folk och stå med piskan på ryggen att söka jobb. finns det inga jobb så finns det inte. att kolla af's nya jobb tar tio minuter per dag. finns där jobb som passar söker man dem. det räcker. resten av tiden kan man ägna åt annat. som i mitt fall plugga för att få csn-pengar igen. så länge man söker jobb och visar att man skickar ansökningar då och då ska man inte behöva ha fler krav på sig för att få bidrag. som jag sagt tidigare, det är inte genom åtgärder och kontroll av arbetslösa som man skapar nya jobb. det är företagen som sitter på jobben. och några jobb skapas inte så länge vi har ett så perverterat skattesystem som idag. det går inte att anställa helt enkelt. produktionen måste flyttas utomlands. och facken klagar på att lönerna är för låga. det kan dom tacka socialdemokraterna för med sin helt absurda politik som får företagen att fly landet. om alla pengar som idag läggs på alla dessa meningslösa åtgärder istället avsattes åt att sänka skatten på arbete skulle det skapas nya jobb. så länge företagen tyngs av dessa sjukt höga skatter kommer de inte ha råd att höja lönerna som facken vill, än mindre nyanställa.
och att skatten på arbete är på tok för hög bevisas inte minst genom aftonbladets artikel. det finns en enkel anledning till att svart arbete är så utbrett och accepterat och den stavas s-k-a-t-t. skatten på arbete är orimligt hög. varken företag eller privatpersoner klarar det sjukt höga skattetryck som vår bakåtsträvande regeringen tynger oss med. beviset för detta har jag redan tagit upp. företagen har inte råd att nyanställa och måste hålla lönerna nere och flytta produktionen utomlands och privatpersoner betalar svart när de köper arbete. för en vanlig arbetare går det till exempel inte att lämna in bilen hos varken märkesverkstad eller en mindre verkstad som betalar vitt. ingen har råd att betala 300-350 kronor i timmen för jobb som dessutom kan ta hur lång tid som helst om det är komplicerade fel. istället går man till sin kompis eller 'kompisens kompis' som gör det för exempelvis 100:- i timmen på sin fritid, utan att blanda in staten och skänka bort två tredjedelar av den inkomst han skulle fått om han gjorde jobbet vitt.
enligt min mening finns det bara ett enda sätt att komma till rätta med arbetslösheten och det utbredda svartarbetet. och det är att sänka skatten på arbete. tyvärr inser de skattefetischister som styr landet detta utan fortsätter med sin undergångspolitik som kommer att driva landet i fördärvet. för att finansiera detta kan man exempelvis sluta upp med det system av kränkande förvaring som man utsätter arbetslösa för. ett annat vore att antingen reformera eu så att vi i sverige slipper sitta och understödja olivodlare i det underutvecklade sydeuropa som vägrar förändra sig samt försörja en alldeles för stor och meningslös byråkrati som inte fyller någon som helst funktion mer än att kosta pengar (jag syftar naturligtvis på den absurda apparat som sitter nere i bryssel och bara kostar pengar för oss skattebetalare). eller helt sonika gå ur det europeiska samarbetet. eu har uppenbarligen havererat och blivit något slags maktfullkomlig diktatur där hetlevrade sydeuropéer bråkar om huruvida makten ska ligga i spanien, frankrike eller italien och pengar väller ut från länder med någorlunda fungerande ekonomi för att stötta de tidigare nämnda sydeuropeiska bönderna eller att täcka upp för vissa medlemsländers enorma budgetunderskott. jag stöder grundtanken med eu. en frihandelsunion och samarbete över gränserna och ett europa där invånarna kan röra sig fritt inom europas alla länder. men jag stöder inte det som eu har blivit. en stor kostnad och en överstatlig regim som ska tafsa på precis allt som har med medlemsländernas självstyre att göra. eu ska ta och skita i hur raka gurkorna är som odlas i medlemsländerna eller hur stora jordgubbarna är. och gör engelska till unionsspråk inom parlamentet. engelska är gångbart världen över, det behövs inte franska och spanska och tyska och tio-tjugo andra språk som enbart medföra dyra kostnader för tolkar. nej. eu gör mycket mer skada än nytta.
och vad har jag då kommit fram till. tja. att jag inte vet vilket parti jag ska rösta på i riksdagsvalet. det finns inget parti som helt delar mina idéer. jag blandar och ger till både höger och vänster, något jag konstaterade redan i inlägget om vuxendagis. jag delar högerns uppfattning om skatter men samtidigt socialdemokraternas värnande om individen och att han ska ha en dräglig tillvaro. och ovanpå det kommer vänsterns eu-kritik, dock det enda jag delar med vänsterns uppfattningar. för övrigt tar jag helt avstånd från denna politiska falang av den enkla anledningen att jag kan omöjligt acceptera ett parti som motverkar den moderna demokratin och som har begått så fruktansvärda brott mot mänskligheten (sovjet, 20 miljoner ryssar som 'försvann', kina, kuba, vietnam, nordkorea, folk fängslas och torteras för sina åsikters skull). aldrig vänstern, demokratin vi har är alldeles för värdefull och vi måste värna om vår rätt att yttra oss och själva välja vem som ska leda oss. och om jag själv får välja. får det bli jag som ledare eftersom jag kanske är den enda som helt och hållet delar mina åsikter. får kanske bli blankt i nästa val. vad vet jag