tisdag, november 15, 2005

jävla vuxendagis

den svenska arbetsmarknadspolitiken och framför allt hanteringen av arbetslöshetsfrågan är helt absurd. man slösar pengar på att tvinga in folk i så kallade åtgärder som bara är ett finare ord för vuxendagis och som helt enkelt fungerar som en förvaring för arbetslösa. man gömmer undan arbetslösa i diverse meningslösa program och kurser enbart för att snygga till statistiken. för det första är det kränkande att tvinga in människor i olika åtgärder med hot om sänkt ersättning och för det andra får staten utgifter, inte bara för a-kassa åt de arbetslösa utan även för de meningslösa åtgärder som folk tvingas in i. jag har exempelvis fått gå en helt meningslös jobbsökarkurs för ungdomar på vad som så fint kallas arbets- och utvecklingscenter hyllie och efter de första två veckorna tvingats sitta tre timmar per dag och söka jobb. orimligt eftersom man letar igenom jobben på tio minuter, sen tvingas man sitta av tid. och så känner många på det där jävla stället. klagomålen angående instängdheten och de fängelseliknande formerna är många. och från kommunens sida bortförklarar man sig med att se på hur många jobb det skapats och att man kan gå utbildningar och annat som leder till jobb. visst är det bra att det leder till jobb men låt det vara frivilligt och inte nån sorts straff för att man inte får jobb eller som jag går på soc för att jag inte kan få studiemedel. utbildningar och vägledning och liknande kan finnas till för de som är intresserade, låt de arbetslösa komma och få hjälp om de behöver det men slösa för helvete inte pengar på att tvinga in folk i meningslösa åtgärder och vuxendagis som bara har till syfte att fungera som valfläsk för den sittande socialdemokratiska regeringen och snygga till arbetslöshetssiffrorna. människor kan söka jobb på egen hand och kan vända sig till af eller auc eller vad dom nu vill kalla det om dom vill. motivationen skulle öka mångfalt om man inte utsatte arbetslösa för tvång i den form man gör nu. det är minst lika absurt som alu-projekten som inte ledde nånstans. som även det bara fungerade som ett vuxendagis och förvaring av arbetslösa för att gömma undan dem i statistiken.
från och med måndag nästa vecka ska jag gå på nån ny arbetssökarkurs/aktivitet på af i två veckor eftersom jag tvingats in i ungdomsgarantin. det heter så fint att ungdomsgarantin är till för oss och att praktiken är till för oss. men varför i helvete är man då tvingad in i åtgärder? varför kan man inte få valfrihet att söka jobb på egen hand eller välja om man vill prova på något yrke. varför lägga press på arbetslösa att redovisa vilka jobb dom söker och tvinga på folk arbeten. varför lägga energi och framförallt enorma pengar på att jaga arbetslösa och tvinga in dem i meningslösa åtgärder som enbart fungerar som ett kränkande förvar av vuxna människor som tydligen betraktas som dagisbarn som inte klarar av att söka jobb själv. jag hade tillexempl haft mycket bättre utbyte av att få sköta mitt jobbsökeri ifred, komma till af om jag har frågor, komma till auc om jag vill ha hjälp från dem och deras resurser (som dock kunde minskats ner mycket om det bara varit frivilligt) och framförallt hade jag kunnat kombinera arbetssökandet med mitt pluggande för att tenta av de elva jävla poängen jag saknar för att få studielån igen. jag ska bara göra detta i ett halvår, eller mindre till och med. om jag bara kan koncentrera mig på pluggandet och söka jobb så jag kanske får nån extrainkomst så klarar jag mina tentor och kan börja plugga igen och få studielån efter nyår när vårterminen börjar. men nejdå. istället ska af och myndigheterna jaga mig och sätta mig i åtgärder och kräva en massa från min sida för att jag ska få ersättning så att jag kan överleva. i socialtjänstlagen står att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande för att vara berättigad till ekonomiskt bistånd. och jag då? jag står till arbetsmarknadens förfogande eftersom jag söker jobb, likaväl som alla andra arbetslösa letar jobb och de flesta av dem vill ha ett jobb men får inget. varför ska man då sättas i nåt slags fängelse och ha piskan på ryggen att söka jobb som inte finns och sitta inlåst på dagarna till ingen som helst nytta? det är helt absurt. låt var och en sköta sitt jobbsökande själv och låt arbetsförmedlingen och andra inblandande myndigheter agera bollplank och vara en resurs för de arbetslösa genom att erbjuda hjälp med ansökning, att skriva cv/meritförteckning, erbjuda utbildningar, erbjuda hjälp att hitta sig själv på arbetsmarknaden, det vill säga ta reda på vilka egenskaper man har och vilket jobb man skulle passa för. samma verksamhet som finns på alla dessa vuxendagis men med den väsentliga skillnaden att de arbetslösa själva söker upp den hjälp som finns istället för att bli tvingad till det. ingen blir speciellt motiverad att få hjälp när man bara slussas runt i åtgärd efter åtgärd och tvingas sitta i förvar för att regeringen vill ha snygga siffror.
detta tillsammans med ekonomiska insatser riktade mot näringsliv och företag skulle förbättra situationen väsentligt. det är inte genom olika åtgärder jobb skapas. jobb skapas när företagen har behov av att anställa och framförallt har resurser att anställa. och det har företagen inte i det fruktansvärda avgiftsbetonade företagsklimat som vi har i sverige.
företagen har inte råd att anställa folk på grund av alla skatter och sociala avgifter och annat som svenska staten tynger företagen med. att jobb försvinner när företagen flyttar sin produktion till låglöneländer eller tar in billig arbetskraft från östeuropa beror till stor del på att det inte går att ha folk anställda i sverige. med dagens avgifter tvingas ett företag punga ut 300:-/timme för att den anställde ska få ut 100:- i lön. helt absurt. inte undra på att svartjobb är så utbrett som det är när verkstäder och hantverkare och andra tjänstedominerade sektorer tvingas ta ut skyhöga priser för att kunna överleva när staten suger ut dem på alla pengar de tjänar.
istället för att ödsla pengar på alla dessa meningslösa åtgärder som stat och kommun idag tvingar folk in i. lägg de pengarna på att förbättra företagsklimatet i sverige så att företagen har råd att anställa igen. det är företagen som har jobben, det är näringslivet som skapar jobben men i ett sådant företagsklimat som råder i dagens sverige skapas det inga jobb och det är helt och hållet den socialdemokratiska skatteälskande regeringens fel. därmed inte sagt att moderaterna och högerns arbetslöshetspolitik är mycket bättre. visst rimmar mina och deras åsikter bra vad gäller frågan om skatter och skattelättnader men inte vad gäller deras krav på sänkt a-kassa och ännu mer öststatsmässig kontroll av arbetslösa och bidragstagare. mina åsikter kan nog inte placera in, varken till höger eller vänster på den politiska skalan eftersom jag blandar och ger från både höger och vänster och samtidigt riktar kritik åt båda dessa håll. kanske är jag en politisk vilde, jag vet inte. jag vill bara värna om individen och låta individen leva ett fritt liv utan kontroll av farbror staten och samtidigt ha rätt till en dräglig tillvaro i form av ekonomiska resurser och rätt till det stöd som man vill ha när det gäller exempelvis arbetslöshetsfrågan. samtidigt ska man vara noga med att vårda näringslivet och se till att företagen har ett klimat som de kan trivas i vilket innebär lägre skattetryck vilket i sin tur skapar förutsättningar för etableringar och nya arbetstillfällen vilket i slutändan kommer att generera mer inkomster åt staten.
avslutningsvis vill jag bara ta upp danmark och den danska arbetsmarknaden som ett exempel där arbetsmarknadspolitken fungerar utmärkt. visst är skattetrycket på danska medborgare högt men de har även högre löner. och arbetsmarknaden fungerar utmärkt eftersom alla de lagar och trygghetsregler som finns i sverige vilka i hög grad fungerar som en stoppkloss på arbetsmarknaden inte finns. det innebär förvisso en väldig otrygghet för den anställde, du kan i stort sett komma till jobbet på morgonen och få veta att du fått sparken men i gengäld kan du lika gärna ha ordnat ett nytt jobb på eftermiddagen eftersom företagen i danmark inte räds nyanställningar. sverige borde ta lärdom av lillebror i sydväst och framför allt sluta jagafolk och tvinga in dem i meningslösa åtgärder och istället satsa på företagen och ge näringslivet ett bättre svenskt företagsklimat eftersom det är hos dem arbetstillfällena finns. på så sätt skulle sverige få bukt med den höga arbetslösheten. alla har rätt till ett arbete men med det företagshatande klimat och den arbetsmarknadspolitik som bedrivs i sverige är det en rättighet som är få förunnade.

1 Comments:

Blogger Vi på Kantarellen said...

Du jan gå in hos mig och läsa om mitt "Vuxendagis". Det var i början av oktober och sträcker sig sen fyra veckor framåt. Katastrof!

9:50 fm  

Skicka en kommentar

<< Home