tisdag, december 06, 2005

ingen respekt

en stor komiker lämnade oss i helgen när micke dubois, mer känd som svullo valde att ta sitt liv i helgen. det är tragiskt både för hans nära och kära och de som uppskattade honom. jag fick själv en chock när jag såg det. jag minns programserien med svullo och angne, speciellt sketchen där han går omkring med nåt slags boxarhjälm och äter ett äpple och dunkar huvudet i väggen och förkunnar att han är cp och har äppilepsi (därav äpplet). kanske ett steg över gränsen men sjukt kul. och jag minns hur jag blev skrämd när dom var ute och gick med en barnvagn och så låg det nån sorts monstermask i den. svullo var rolig helt enkelt. likaså micke själv. när han var med i rymmarna eller vad det hette på tv4, där bland annat hjalle & heavy blev kända, även tobbe blom från idol om jag inte minns fel, progammet där två personer skulle gömma sig i en telefonkiosk nånstans i sverige och åka runt en massa och gömma sig för spårhunden i en vecka och göra uppdrag. då var micke spårhund men eftersom han inte hade körkort hade han en chaufför och vid nåt tillfälle satt han och sa att han hette manuel växelåda och kom ifrån libanon. han var en rolig person och en udda komiker som tyvärr plågades av ett mörkt sinne och som inte såg någon annan utväg än döden. nyheten blåstes ju upp i tidningarna, det är självklart när en kändis dör så plötsligt men nu när det gått några dagar börjar kvällspressen mjölka vinster ur det tragiska genom att ha honom på löpsedlarna varje dag och skriva en massa analyser om hans mående och låta psykexperter uttala sig. såg det så sent som nu i skrivande stund att aftonbladet publicerat ännu en artikel och enligt mig känns det ganska respektlöst att gräva så mycket och fläka upp hans liv och mer eller mindre publicera hans sjukjournaler till allmän beskådan i tidningen. finns det inget annat att göra rubriker på? finns det ingen som helst tanke på respekt för honom, hans minne och hans familj. jag bara undrar varför man gör på detta viset. det känns som att det börjar gå lite till överdrift nu